Autor: Petr Cigánek
25. 7. 2022

Správně pojištěný pronajímaný byt je základ: co řeší nájemník a co majitel?

Správně pojištěný pronajímaný byt je základ: co řeší nájemník a co majitel?
Pronájem bytu s sebou vždycky nese nějaká rizika. I když si nájemníka proklepnete skrz na skrz, může se stát spousta věcí. Poškozené vybavení bytu, škoda způsobená sousedům, rozbitý spotřebič. Ať už se to přihodí z nedbalosti či neopatrnosti, problém je na světě. Bez kvalitního pojištění budete muset kvůli těmto událostem sáhnout hluboko do vlastní kapsy.

Podcenit pojištění se nevyplácí

Řada majitelů nemá pronajímaný byt správně pojištěný. Jako by si neuvědomovali, že svůj majetek v hodnotě několika milionů korun svěřují do cizích rukou. Často si nepřipouští, co všechno by se mohlo stát, přitom rizik není vůbec málo – od živelných pohrom přes vandalismus až po vloupání. Na vině však bývá i neznalost, majitelé totiž nemají dostatek informací a v dané problematice se neorientují. Neví, jak se správně pojistit, v jaké výši, nehlídají si, co všechno pojištění kryje, často na něco zapomenou. K bolestnému prozření obvykle dojdou až ve chvíli, když se něco stane a musí pojistnou událost řešit. To už ale bývá pozdě. Abyste možné škody co nejvíce minimalizovali, musíte si nejen ohlídat všechny záludnosti a výjimky – na pronájem totiž často bývá ve smluvních podmínkách výluka, ale hlavně pojištění správně nakombinovat. Jedině tak vám přinese maximální užitek. 

Jedno pojištění pro klidný spánek nestačí

Ke klidnému spaní budete potřebovat alespoň tři. Základem je zajistit pojištění nemovitosti jako takové, které si berete na starost vy jako majitel. Toto pojištění ochrání váš dům či byt před nejrůznějším řáděním přírodních živlů, ale i před škodami, které způsobí nájemník. Uplatní se i v případě vandalismu. Nechrání však vnitřní vybavení bytu, k tomuto účelu slouží pojištění domácnosti. Obvykle ho sjednává nájemník a hradí se z něj škody na veškerém vybavení domácnosti, a to včetně cenností, nábytku a elektroniky. Vztahuje se na poškození vlivem havárie, ale i na krádež. Hodit se může i majiteli, a to v případě, že se něco přihodí v neobsazeném bytě. V neposlední řadě hraje důležitou roli také pojištění odpovědnosti, které kryje újmy, jež způsobíte někomu jinému při běžných každodenních činnostech. To je rovněž záležitostí nájemníka. Jako majitel se snažte podchytit, aby ho měl uzavřené, ideálně můžete tuto povinnost zakotvit do nájemní smlouvy. Bohužel ani to vám však nezaručí, že budete mít pojištění pod kontrolou. Nevíte totiž, zda tak nájemník opravdu učiní a pravidelně ho platí. 

Jak řešíme pojištění my?

Nechcete-li si s ničím z toho dělat starosti, svěřte váš byt do správy nám. Nejen, že najdeme podnájemníka a garantujeme nájem každý měsíc bez výjimky, ale ručíme i za stav bytu. Proto je na naší zodpovědnosti, aby bylo všechno pojištěno správně. Jedině tak totiž můžeme dodržet náš závazek, že byt majitelům vrátíme v původním stavu, v jakém jsme ho od nich převzali. Na všechny byty máme stejné pojištění, které pokrývá 90 % rizik – od vyplavení bytu až po prodlouženou záruku na spotřebiče. Abychom měli nad pojištěním plnou kontrolu, všichni podnájemníci od nás mají sjednané pojištění odpovědnosti. Pojistky jsou u nás povinné, i když je podnájemník neplatí, platíme je za něj my a následně mu je vyúčtováváme v evidenčním listu. Byt tak zůstává pojištěný nepřetržitě, bez ohledu na to, jestli je obsazený nebo ne. Máme nonstop asistenční služby. Režim 24/7 oceníte při řešení urgentních havárií, ať už si nájemník zabouchne dveře, najde vytopený byt nebo mu přestane fungovat kotel. A protože se takové události stávají v tu nejméně vhodnou chvíli, většinou o víkendech či svátcích, hodí se mít se na koho obrátit. Jakékoli nepříjemnosti či krizové situace tak vyřídíte nejen rychle, ale i bez zbytečných výdajů. 

Zajímá vás víc?

Ozvěte se nám. Rádi s vámi probereme případnou spolupráci a zbavíme vás všech starostí spojených s pronájmem.